oktober 2020
Prioritair in het tweede jaar secundair onderwijs, zelfs in een jaar waar leerlingen veel lessen hebben gemist: DE VOORTPLANTING. Vroeger in het tweede semester, nu wordt dit gegeven bij de opening van het schooljaar.
Door de wijzigingen van de leerplannen werden de boeken aangepast. Dit is nu het eerste thema in het boek, en daardoor wordt de indoctrinatie tot vroegseksualiteit nu opnieuw zes maanden vroeger gegeven. Elk jaar een beetje vroeger dus.
Geen info over virussen hoor, maar wel meer dan veertig van de 170 pagina’s in het boek (dus quasi 1/4) Natuurwetenschappen met expliciet seksuele inhoud, zonder dat dit ooit aan de ouders wordt meegedeeld, zonder dat men aan de jongeren in kwestie eens vraagt of zij dit wel willen. Valt dit ook niet onder de noemer ‘grensoverschrijdend gedrag’? Waarom worden ouders niet betrokken bij het opstellen van het thema relationele opvoeding?
Overigens bevat het boek zelfs verkeerde info, zoals bijvoorbeeld dat het condoom tegen soa’s beschermt. Het condoom beschermt niet 100%, maar dat wordt niet vermeld. Dat is dus ronduit gevaarlijk. En over relationele vorming of huwelijk wordt al helemaal niets gezegd.
Ik vraag me af of de Minister van Onderwijs Ben Weyts deze voorlichtingsprogramma’s al eens afgetoetst heeft bij zijn conservatieve N-VA achterban. Hoog tijd voor een brede bevraging van ouders en leerlingen wie pro is?
Stop hiermee. In Godsnaam!
onderwijsministerie kom in actie!
Dit is ongetwijfeld de grote bekommernis van elke goed-menende ouder of grootouder. Ongeordende seks primeert blijkbaar in deze maatschappij.
Alles mag en alles moet kunnen, reeds vanaf de prepuberteit. Degelijke seksuele opvoeding en moraal moeten blijkbaar ten gronde gericht worden. Dit is duidelijk. En dit om de jeugd “gelukkig en vrij” te maken door steeds meer totale onzekerheid, relatie-onbekwaamheid, immoreel gedrag en depressies te kweken ?
Waarom inderdaad geen brede bevraging van ouders, leerkrachten en leerlingen, zoals reeds gesuggereerd werd ?!
ik zag dat ook staan in mijn dochter haar boek maar daar heeft de leerkracht wel beslist om dat niet direct als eerste thema te geven omdat ja de kinderen zo lang niet naar school waren geweest en ze ook mekaar nog niet kenden, heeft die leerkracht beslist dit op een later tijdstip te geven verder in het jaar. Vind en vond ik op zich een goede beslissing. Bij andere vakken gebeurt het ook dat niet alles in de volgorde van het boek wordt gegeven.