Zaterdag 29 september 2024

De thema’s die aan bod komen zijn :

Top-down strategie – Sustainable Goals 1:16.

De minimumdoelen 3:18.

De genderideologie 4.42.

Agressieve technieken 8:37.

Legaliseren sexting onder 16 jaar 9:27.

Sensoa wil niet moraliserend zijn. Wat zijn de gevolgen? 13:28.

Veilig vrijen – Soa’s? 15:22.

Het boek Verstrikt, neurotransmitters 16:38.

Het vlaggensysteem van Sensoa 18:24.

De wetenschappelijke evidentie voor relationele en seksuele vorming 20:12.

Alternatieven 22:35.

Klassituatie misbruiken 23:55.

Klachtenformulier 28:11.

Contact Sensoa 28:51.

Teken onze Open Brief 30:46.

Verspreid de Open Brief 31:32.

Dank alvast!

Hier vind je onze Open Brief>>

De volledige tekst vind je hier>>

Inleiding
Sensoa, Expertisecentrum voor Seksuele Gezondheid, ontwerpt lespakketten en leerlijnen “Seksuele en Relationele Vorming” voor leerlingen vanaf 4 jaar. Professionals in de (geestelijke) gezondheidszorg delen een grote bezorgdheid ten aanzien van dit lesmateriaal.

De professionals vinden dat de leerplannen een negatieve invloed hebben op de ontwikkeling van het kind. Gelukkig gebruikt niet elke school deze lespakketten, maar het is goed om waakzaam te zijn.

Top-down strategie – Sustainable Goals
Het programma van SENSOA is een Vlaamse versie van het standaardprogramma seksuele voorlichting gemaakt door UNESCO, een partner-organisatie van het WHO. Dit programma van UNESCO wordt opgelegd aan de verschillende werelddelen met als doel enkele van de ‘Sustainable Development Goals ‘ van Agenda 2030 van Verenigde Naties te bereiken.
-Sustainable Goal 3 staat voor ‘Good health and wellbeing’ – Goede gezondheid en welzijn. Daaronder valt de seksuele gezondheid die Sensoa opneemt.
-SG 5 is Genderequality- Gendergelijkheid. Rosa.vzw werkt dit helemaal uit en vult dit eenzijdig ideologisch in. Vooreerst ijvert ze voor gelijke rechten tussen man en vrouw, waar niets mis mee is. Maar als je verder googelt, vind je onder de rubriek ‘onderwijs en opvoeding’ uitleg over genderbewust lesgeven en vind je de toolkits ‘gender voor kleuters, de basisschool en het middelbaar’. De thema’s gender, genderidentiteit, genderexpressie, transitie zitten daarin vervat. En Sensoa maakt deze lespakketten bekend op haar website.

De minimumdoelen
De minimumdoelen voor seksuele voorlichting in het onderwijs die de overheid oplegt, zijn minimaal. Dit tot ongenoegen van Sensoa. De vereisten zijn: Het kennen van het lichaam, de lichamelijke veranderingen in de puberteit, de voortplanting, hormonale regeling, de bevruchting, weerbaarheid. Daarnaast vraagt men respect voor de verschillende gezinsvormen en de verschillende identiteiten gevormd door cultuur, levensbeschouwing of gender-gerelateerd.
Dus, de scholen moeten niet de lespakketten en leerlijnen van Sensoa volgen. Die gaan veel verder dan de opgelegde minimumdoelen van de overheid. Sensoa roept bewust de scholen en leerkrachten op om verder te gaan dan de opgegeven minimumdoelen (Bron>>). En jammer genoeg gaan verschillende scholenkoepels hierop in. Hierdoor komt het dat ondanks de vrijheid die er is de agenda 30 van de VN ingang vindt in de scholen.

Genderideologie
Dat we niemand moeten discrimineren is een terechte boodschap, zo ook holebi’s en transgenders niet. Maar het brengen van de genderideologie aan de hand van de genderkoek aan kleine kinderen is een brug te ver. Hier gaat het niet over wetenschap maar over een ideologie, die stelt dat jouw gender, hoe je jou voelt, belangrijker is dan jouw geslacht.
Laurens Buijs, wetenschapper gespecialiseerd in Gender Studies (GSS) gaf les aan de Universiteit Amsterdam. Hij is ontslagen omdat hij het non-binaire van een mens niet wilde erkennen. Ofwel ben je een jongen of een meisje, maar geen van beiden kan niet.

Wetenschapper Buijs zegt: ‘De gender-inclusieve lessen, waarbij zowel jongens als meisjes gelijk moeten worden aangesproken, verhinderen een specifieke aanpak voor jongens en meisjes in het onderwijs, wat hen belet om echt jongen en meisje te zijn. Jongens vinden nu eenmaal andere dingen leuk dan meisjes. Dat is niet altijd cultureel bepaald, maar veelal endogeen. Jongens moeten jongens kunnen zijn en meisjes meisjes. Het onderwijs mag meer aangepast worden aan de jongens die een heel eigen aanpak nodig hebben, vindt Laurens Buijs. Daarom is een genderneutraal onderwijs waarbij de ‘Stereotiepe rolmodellen’ moeten verdwijnen destructief.Bron – Petitie: Geen genderneutraal beleid in de schoolboeken>>

Laurens Buijs roept de ouders op om waakzaam te zijn(Bron>>). ‘Je hebt het recht als ouder om informatie op te vragen en je te verzetten tegen deze ideologische propaganda in de klas van jouw kind. De twijfel of je wel een jongen of een meisje bent, wordt wel degelijk gecreëerd door de lespakketten van Sensoa en RoSa. De mogelijkheid om in transitie te gaan, om hormonen te nemen, en om je eigen recht op zelfbeschikking in handen te nemen komt aan bod (Bron>>). De bijwerkingen worden te weinig vernoemd. Deze transities worden te veel geromantiseerd. Manipulatie gebaseerd op gevoel moeten we niet toelaten. Spreek de school aan in het begin van het schooljaar, bel de directie desnoods op en maak jouw standpunt bekend. Eis inspraak via de ouderraad of een start een werkgroep van ouders rond dit thema.’

Er is een stijging van meer dan 3000 procent gevallen van genderdysforie in de afgelopen jaren in de Westerse landen. 80 % zijn daarvan meisjes. Deze verschuiving komt niet uit het niets. Daarom vragen we dat de directies en leerkrachten deze genderideologie niet opnemen in hun leerlijnen. De overheid vraagt dit ook niet in haar minimumdoelen (Bron>>).

Agressieve technieken
Vorige keer hebben we het uitgebreid gehad over de agressieve technieken die Sensoa inzet om de seksuele integriteit van onze kinderen onomkeerbaar te misvormen.
1 De vernietiging van het schaamtegevoel,
2 de activering van de seksuele begeertes vanaf de jongste kindertijd en
3 het uitschakelen van het geweten.
De enige norm die nog geldt is: doe datgene wat je fijn vindt en waarmee jouw sekspartner akkoord is. In de Open Brief zelf kunt u lezen hoe Sensoa deze drie strategieën uitwerkt.

Legaliseren sexting onder 16 jaar
Sensoa heeft geijverd om seksuele gemeenschap vanaf 14 jaar te legaliseren indien de partner niet meer dan 2 jaar ouder is en dit met succes. Nu lobbyt Sensoa om sexting met wederzijdse goedkeuring voor jongeren te laten legaliseren. ‘Het decriminaliseren van sexting’ staat in haar beleidsplan. Volgens de wet is sexting pas wettelijk toegelaten vanaf 16 jaar.

Volgens Sensoa is sexting een normaal onderdeel van de seksuele ontwikkeling. ‘Sexting is oké, ‘een beetje flirten met elkaar en met de grens.’

Gezondheidswetenschapper Arjet Borger is het hartgrondig oneens met de bewering dat naaktfoto’s op je mobiel zetten een normaal onderdeel is van de seksuele ontwikkeling. Zo wordt iets dat slechts een enkele keer gebeurt en ernstige gevolgen kan hebben, omgebogen tot iets dat ‘er gewoon bij hoort’. Daarin schuilt een gevaar. Want hoe normaler we iets maken, hoe normaler het wordt. Met alle gevolgen van dien.’…

Child Focus meldde in het voorjaar 2024: ‘Grensoverschrijdende sexting is bijna 80 procent toegenomen in vergelijking met 5 jaar geleden’ (Bron>>). Men spreekt van grensoverschrijdende sexting wanneer een foto voor iemand persoonlijk wordt doorgestuurd.
Ook andere vormen van seksuele uitbuiting neemt erg toe, zoals grooming een kwart meer (dit is een volwassene die minderjarigen online aanzet tot seksuele handelingen), sextortion verdrievoudigd (dit zijn dreigementen om schadelijke beelden online te verspreiden), verspreiding beelden van seksueel misbruik, 70 % meer, cyberpesten (pesten via de nieuwe media).
Ongeveer 1 op de 5 jongeren geeft aan ongewenst foto’s te ontvangen. Voor sommigen worden deze ongewenste naaktbeelden ervaren als een virtuele verkrachting.

Is dit niet allemaal het gevolg van het legaliseren van sexting? Of het willen legaliseren want het wordt nu gedoogd.

Arjet Borger zegt: ‘Ik mis de eerste stap. De meest effectieve stap in het voorkomen van ernstige gevolgen. Namelijk met tieners in gesprek gaan over de vraag: waarom zou je überhaupt een naaktfoto van jezelf maken? Dat is de belangrijkste vraag. Immers, géén naaktfoto’s van jezelf op je mobieltje en géén naaktfoto’s van jezelf op de telefoon van je partner (die zo je ex kan worden) biedt de beste bescherming’ (Bron>>).

Sensoa wil niet moraliserend zijn. Wat zijn de gevolgen?
De organisaties Rutgers en Sensoa, de expertisecentra voor seksuele gezondheid, willen niet moraliserend zijn, dus laten ze bepaalde evidenties gewoon achterwege.
Bij het ‘veilig vrijen’ bevorderen ze enkel het gebruik van voorbehoedsmiddelen. De andere aspecten benoemen ze niet. Bijvoorbeeld het uitstellen van de eerste keer seks, wat zeker belangrijk is bij jongeren. Ook het hebben van minder wisselende partners en meer trouw in relaties is een middel om het doorgeven van soa’s te doen dalen. Deze boodschap blijft bij Sensoa achterwege, want aan de seksuele vrijheid mag niet getornd worden. Integendeel, ze promoten juist het tegendeel onder de noemer ‘seksuele rechten’ en ‘zelfbeschikkingsrecht (Seks voor iedereen van Arjet Borger, p 51).

Arjet Borger zegt: ‘Als we willen inzetten op autonomie van de jongere moet die de volledige informatie hebben gehad. Zo kan de jongere een eigen geïnformeerde keuze maken. Zij moeten ook horen dat wanneer beiden ervoor kiezen om trouw te zijn aan één partner er geen gevaar is voor soa’s en dat het uitstellen van de eerste keer seks en het verminderen van het aantal sekspartners ook het aantal soa’s sterk doet dalen.’

Veilig vrijen – soa’s?
Tijdens de ‘veilig vrijen’ campagnes van Sensoa wordt onvoldoende medegedeeld dat het condoom niet volledig beschermt tegen sommige seksueel overdraagbare infecties met als gevolg een onrustwekkende stijging van het aantal seksueel overdraagbare infecties, soa’s.

Het condoom beschermt tegen chlamydia, gonorroe, HIV (PrEP), trichomonas, maar gedeeltelijk tegen Herpes, hpv (wratten), hepatitis B, syfilis, schurft, schaamluizen, mpox (apenpokken). Het condoom bedekt niet altijd alle blaasjes, zweertjes of wratjes van deze soa’s, maar beperkt wel het risico op besmetting.

De enorme stijging van soa’s blijkt uit de cijfers van 2024.
-Een op de twintig jongeren is besmet met chlamydia.
-Er is een stijging van 93 % van mannen besmet met gonorroe tegenover 5 jaar geleden.
-Ook syfilis rukt op, maar minder sterk, en vooral bij mannen (Bron>>).

Het probleem is al zover gevorderd dat men voor bepaalde soa’s geen verweer meer heeft. Dat laat duidelijk zien dat de losbandige levensstijl die Sensoa promoot absoluut niet veilig is en tegen de natuur ingaat. De gevaren van diverse kortstondige relatievormen, anale en orale seks zijn onderbelicht.

Het boek Verstrikt, neurotransmitters
Een enorme hoeveelheid wetenschappelijke data toont aan dat het brein door seksuele activiteit chemische stoffen aanmaakt, die partners emotioneel met elkaar verbindt, de neurotransmitter oxytocine bij de vrouwen en vasopressine bij de man.
Het verbreken van deze verbinding veroorzaakt depressie en maakt het moeilijker om zich in de toekomst met iemand anders te verbinden. De neurochemische afdruk van die seksuele ervaring blijft dikwijls jarenlang en belemmert daarmee het hechtingsproces dat tot toekomstige gezonde relaties leidt. Deze verwarde indrukken kunnen leiden tot depressie en zelfs suïcidale gedachten.

De chemische stoffen die tijdens seks in de hersenen vrijkomen, o.a. dopamine, kunnen ook verslavend zijn.

Daarom is vrije seks voor onze jongeren zeker niet aan te raden. Seks in je tienerjaren kan de rest van je leven beïnvloeden. Het is aan de ouders en hulpverleners om jongeren af te houden van fouten die hun leven negatief kunnen beïnvloeden en om hen zo te leiden dat ze hun gaven en talenten ten volle kunnen ontplooien.

Het vlaggensysteem van Sensoa
Het vlaggensysteem van Sensoa, dat aanduidt welke seksuele handelingen oké zijn en welke niet, geeft geen duidelijke grenzen aan. Men laat enorm veel toe omdat men ervan uitgaat dat experimenteren hoort bij de seksuele ontwikkeling. Het experimenteren met seks gaat zover dat alles is toegestaan voor alleenstaanden als het met wederzijdse goedkeuring gebeurt, aangepast aan de leeftijd en in de gepaste context. Enkel geslachtsgemeenschap is niet toegestaan bij het experimenteren. Dus ook het masturberen in groep, het bevredigen van elkaar is oké.
Door deze smalle grens aan te geven, neemt de kans op grensoverschrijdend gedrag enorm toe. Het stijgend aantal gevallen seksueel grensoverschrijdend gedrag en zelfs van groepsverkrachtingen bij tieners is daar een bewijs van.
Men kan nog meer zorgcentra’s voor seksueel geweld openen, intussen zijn er 7 centra in Vlaanderen, vier nieuwe centra. Beter zou zijn om de wortel van het probleem aan te pakken en andere organisaties te subsidiëren die de seksualiteit op een positieve manier bijbrengen bij onze jongeren. Niet enkel als lust maar als geven en ontvangen van liefde.

De wetenschappelijke evidentie voor relationele en seksuele vorming.
Volgens Rutgers en Sensoa zou de vroege seksuele voorlichting van jongeren ervoor zorgen dat de jongeren hun eerste keer seks uitstellen. Dit duiden ze aan de hand van statistieken die ze onjuist interpreteren uit het ‘Seks onder je 25ste-onderzoek’ door Rutgers en Soa Aids Nederland (SANL). Arjet Borger legt heel uitvoerig uit hoe ze te werk gingen in haar boek ‘Seks voor iedereen’ en waar ze aan inlegkunde deden. Gemiddelden werden genomen van de meest actieve groep. Met diverse variabelen werd geen rekening gehouden. Het is ook vreemd dat Rutgers zelf die onderzoeken doet, als niet onafhankelijke speler. Er zijn vele onderzoeken die het tegendeel bewijzen.

Rutgers en Sensoa besluiten hieruit dat door hun vroege seksuele voorlichting de jongeren hun eerste keer seks uitstellen. Daarom pleiten ze ook voor vroege seksuele voorlichting. (Bron>> Seks voor iedereen, van Arjet Borger p 55)

Dit onderzoek wordt steeds opnieuw aangehaald, op hun eigen website, in de lessen van het middelbaar, tijdens lezingen en in de media om de vroege expliciete seksuele voorlichting te rechtvaardigen en om de ouders gerust te stellen (Bron>>), (Bron>>), (Bron>>), (Bron>>).

Andere onderzoeken bewijzen echter het tegendeel.
Zoals: Bezuinigingen door Britse overheid op voorlichting en anticonceptie hebben geleid tot een opmerkelijke daling van het aantal tienerzwangerschappen (2009 – 2014) (Bron>>).

=> Het lijkt zeer onwaarschijnlijk dat meer vroege praktijkgerichte seksuele voorlichting van kinderen en het vervroegen van de wettelijke leeftijd voor seksuele gemeenschap niet tot meer en vroegtijdigere seksuele contacten leidt.

Net zoals de legalisering van pornografie in 1973 tot een explosie van de pornografische industrie heeft geleid, tot een massaal gebruik van pornografie, in steeds hardere vormen. Waardoor veel jongeren nu pornoverslaafd zijn.

Alternatieven
De overheid subsidieert enkel de organisaties die de richtlijnen voor seksuele en relationele vorming van Unesco volgen. Andere goede alternatieven moeten het zonder subsidies doen. In de media komen ook enkel de campagnes van Sensoa aan bod.

Er zijn weinig alternatieven in Vlaanderen. ‘Het wonder van het leven’ is een onafhankelijk alternatief dat bestaat uit een vorming van meestal 3 lesuren RSV voor jongeren van de derde graad van het basis onderwijs met een christelijke inslag.

Wij, Bescherm onze kinderen, werken eraan om met onze organisatie leerlijnen uit te schrijven die voor elke levensbeschouwing toegankelijk zullen zijn.

In Nederland heb je de organisatie ‘Veiligwijs’. Zij biedt kant-en-klare lespakketten aan voor de leerkrachten van de kleuterschool en de basisschool. Zij vertrekken vanuit gemeenschappelijke waarden zodat het programma toegankelijk is voor iedereen, ongeacht persoonlijke, culturele of religieuze verschillen. Er worden ook workshops gegeven voor leerkrachten en ouderavonden (Bron>>).

Klassituatie misbruiken
Sensoa misbruikt de klassituatie om kinderen te beïnvloeden. Ze geven zelf geen les maar leiden vrijwilligers en leerkrachten op om in de scholen les te geven.

-Kleine kinderen zijn weerloos en geloven alles wat hen verteld wordt. Dus het is aan de ouders om toe te zien wat er in de klas gebracht wordt.

-Ook tieners zijn beïnvloedbaar. Het lespakket ‘Tussen de lakens’ gebruikt de ‘babbelmethodiek’ voor seksuele vorming: ‘Jongeren luisteren naar elkaars ervaringen. De lessen moeten de jongeren helpen hun eigen morele standpunten te vormen. Geef jongeren de tijd om aan nieuwe concepten en visies te wennen. Een ‘juiste’ mening bestaat niet. Het is belangrijk om ieders mening te laten bestaan.’ (Tussen de lakens p 7)
Onze bedenking hierbij is: Sommige meisjes en jongens zijn al in volle ontwikkeling; bij anderen is de puberteit nog maar net begonnen. In hoeverre is het dan goed hierover openlijk te praten in klasverband, dit reeds vanaf het eerste middelbaar? Is dit een veilige situatie om eigen ervaringen te delen? Wil men de waarden van de ouders doorkruisen bij de jongere?
Dit lessenpakket vraagt duidelijk: ‘Het is belangrijk dat informatie over de seksbeleving en bevredigende seks voorrang krijgt op informatie over preventie van soa’s, ongeplande zwangerschap en seksueel grensoverschrijdend gedrag. Jongeren die weten wat ze kunnen verwachten bij seks zijn beter voorbereid om te onderhandelen over veilige seks en kunnen hun grenzen beter bewaken.’ Een omgekeerde wereld …
De leerkrachten krijgen verder de tip om na afloop brochures of informatieve uitgaves mee te geven aan de leerlingen.
=>Het is aan de ouders om de school voor te zijn en over deze thema’s thuis openlijk te praten en eigen waarden door te geven. Begin daarmee van jongs af aan, op het niveau van het kind. Dan wordt het later ook gemakkelijker als er serieuzere vragen aan bod komen.

-We zien dat in verschillende scholen jongeren in het 5de middelbaar boeken met perverse passages moeten lezen. De leerkrachten gebruiken de lessen Nederlands, Frans, Engels … hiervoor.
De boeken van Dirk Bracke (Bron>>)
‘Het smelt’ van Lize Spit: Een mama schrijft ‘Mijn dochter en vele medeleerlingen zijn niet geïnteresseerd in de onverbloemde vertelstijl, thematiek seks, drugs, incest, verkrachting, … en de vulgaire taal. Toch is dit verplichte lectuur, op persoonlijk initiatief van enkele leerkrachten.’
Het boek ‘Kartonnen dozen’ van Tom Lanoye.
Dit gaat o.a. over records halen in het aantal masturbaties per dag, per week. Een homoseksuele relatie met een schoolvriend wordt uitvoerig beschreven: elkaar bevredigen, hevig kussen en meer erotiek. Is dat lectuur voor 17-jarigen?
=>Deze ouders gingen naar de leerkracht en directie en zoeken een tussenoplossing, wat niet altijd makkelijk is. Zij mogen in 500 woorden neerpennen waarom ze dit boek niet willen lezen. Dan hoeven ze het boek niet te lezen. Wel moet wat in de klas besproken wordt over dit boek gekend zijn. Een mooi compromis dankzij de actie van de ouders.

-Het boek ‘Seks en drugs’ kwam aan bod in het middelbaar.

-Men signaleert ook uit de hand gelopen dokterspelletjes bij kleuters. Als men kleuters leert grenzen aan te geven door de ‘gevoelige plekjes te laten masseren’ en kinderen moeten duiden wat ze fijn vinden en niet, dan is dit niet te verwonderen …

=> Ze hebben het gemunt op onze kinderen gedurende de verschillende leeftijden! Wees alert. Kies een goede school.

Klachtenformulier
We willen de klachten van onze kinderen en jongeren verzamelen en voorleggen aan de Minister van Onderwijs en Welzijn. Als het mag, willen we die ook anoniem publiceren op onze websites. Want veel ouders beseffen nog niet wat er gaande is.
U kan ons helpen door uw klacht en de schade van het kind duidelijk te omschrijven aan de hand van een vragenlijst die te vinden is op de website. Ik heb enkele invulformulieren mee.

Sensoa
We zien dat Sensoa ons volgt. Bepaalde zaken die we aankaarten verdwijnen op de website.
Zoals ‘Masturberen kijkend naar porno’ is weg. ‘Ben ik een jongen, een meisje. Blijf ik een jongen, een meisje?’ als doelstelling is niet meer te vinden.

We hebben een gesprek gehad met mensen van Sensoa vorig jaar, met de voorzitter Chris Lambrechts en de woordvoerder Wannes Magits en Sandra Van Eynde, die instaat voor hiv-preventie.
Volgende vragen hebben we gesteld:
-‘Weet u hoe deze lessen binnenkomen bij onze kinderen? Houdt u daar rekening mee?’
We hebben onze medewerking aangeboden als er feedback nodig is van ouders. Maar het blijft muisstil ….
-Zij begrepen niet dat we moeite hadden met de genderideologie. Zij zagen hun lessen als een tegemoetkoming aan jongeren met genderdysforie. Onze vraag was: Moet daarom een ganse klas hiermee van jongsaf aan geconfronteerd worden, omwille van enkele gevallen? Is individuele begeleiding niet beter?
-Voorts gaven ze toe dat het aantal soa’s enorm toeneemt en dat er nieuwe soa’s zijn waarvoor er nog geen remedie is. Onze voorstel was dan: Waarom wordt minder wisselende partners en meer trouw in relaties niet aanbevolen?

Open Brief tekenen
In onze Open Brief vragen we dat Sensoa niet het monopolie krijgt om vrijwilligers op te leiden, leerkrachten te ondersteunen en lespakketten te maken, maar dat ook andere organisaties met dezelfde missie gesubsidieerd worden. Zoniet moet Sensoa zich neutraal opstellen en geen vrijzinnige niet-wetenschappelijk onderbouwde ideologie aanreiken voor het onderwijs.
We vragen dat schooldirecties en leerkrachten de expliciete en praktijkgerichte seksuele voorlichting en de genderideologie van Sensoa niet toelaten in hun scholen en dat ouders meer inspraak krijgen.

Verspreid de Open Brief.
Intussen hebben we een 60-tal professionals die onze Open brief hebben getekend. Zowel psychologen, pedagogen, leerkrachten, directies en andere gezondheidswerkers. Een gelijkaardige Open Brief van dokter Berger, een psychiater in Frankrijk, is openlijk getekend door meer dan 4000 professionals. We hebben nog een weg te gaan.
Teken de Open Brief en stuur die door a.u.b.. Samen sterk!

Dat is geen lege slogan. Als ieder deze Open Brief driemaal bekend maakt, via mail of een flyer, dan zal onze boodschap een enorme boost krijgen en zullen de betrokken ouders, directie en leerkrachten wakker worden. Steun ook scholen die niet meedoen.

We hebben flyers, visitekaartjes om uit te delen. Je kan die opvragen op info@bescherm-onze-kinderen.be

Hier vind je de Open Brief >>

Bezoek onze website www.bezorgdeouders.be en schrijf je in op onze nieuwsbrief als je verder wilt geïnformeerd worden. Dank je wel

Translate >